Budowanie persony – docieraj do odpowiedniej grupy docelowej

Budowanie persony – docieraj do odpowiedniej grupy docelowej

  • Czerwiec 14

Budowanie persony – docieraj do odpowiedniej grupy docelowej

Jak stworzyć produkty i usługi, które trafią w potrzeby i oczekiwania klientów? W jaki sposób komunikować się z potencjalnymi użytkownikami? Każdy, kto kiedykolwiek szukał odpowiedzi na te pytania wie, że znalezienie na nie odpowiedzi nie jest możliwe bez właściwej identyfikacji grupy docelowej. Zanim zatem przystąpimy do prac nad projektowaniem nowej aplikacji, tworzeniem strony www czy pisaniem treści marketingowych, warto zacząć od stworzenia persony. Dzięki niej mamy szansę dowiedzieć się, kto tak naprawdę jest odbiorcą naszych działań i co jest dla niego ważne.

Persona, czyli kto?
O ile łatwiej jest pracować nad projektem, jeżeli nasz odbiorca jest „z krwi i kości” i może opowiedzieć nam o swoich oczekiwaniach, wartościach i problemach, jakie ma do rozwiązania. To przekonanie leży u podstaw tworzenia persony. Czym, a właściwie kim, jest ten tajemniczy twór? Najprościej mówiąc, to portret typowego klienta skupiającego w sobie umiejętności, potrzeby i cele indywidualnych osób. Ma określony wygląd, cechy charakteru i zainteresowania. Dzięki wykreowaniu takiej postaci zespół projektowy, zamiast ogółu zwanego targetem, ma przed sobą jednego z jego z reprezentantów – konkretną osobę, do której na każdym etapie trwania prac może się odnieść, aby podejmować świadome i słuszne decyzje. W ten sposób może tworzyć rozwiązania precyzyjnie skrojone miarę swoich odbiorców.

Jak wygląda proces budowania persony?
Stworzenie właściwego profilu odbiorcy nie jest proste i wymaga wiele czasu. Jednym z najczęstszych błędów, który sprawia, że narzędzie to nie spełnia swojej roli jest bazowanie na wyobraźni, intuicji czy nawet najbardziej prawdopodobnych, lecz niepotwierdzonych hipotezach. Aby persona mogła stać się użytecznym narzędziem, jej opis powinien opierać się konkretnych danych, takich jak informacje pochodzące z badań rynku czy analizy użytkowników. Suche fakty nie wystarczą jednak do stworzenia trafnego profilu idealnego klienta. Mają nam one jedynie pomóc w realistycznym „uczłowieczeniu” pewnych cech. Aby móc w pełni zrozumieć naszego odbiorcę, trzeba poznać jego imię, wiek a także wartości, jakimi się w życiu kieruje. Dopełnieniem szczegółowego opisu powinno być zdjęcie z wizerunkiem persony, które sprawi, że stanie się bardziej realna. Im bardziej naturalne i wiarygodne, tym lepiej.

Pomocne narzędzia
Czy istnieje jeden, uniwersalny przepis na kartę persony? Oczywiście nie. Wszystko zależy od specyfiki danego projektu oraz tego, jakich informacji najbardziej potrzebują osoby w niego zaangażowane. Można jednak wskazać pewne kluczowe obszary, które przy budowaniu person warto wziąć pod uwagę. Należą do nich:

  • motywacja (co spowodowało, że dana osoba zaczęła interesować się produktem?)
  • kryterium sukcesu (jakich efektów oczekuje klient?)
  • bariery (co powstrzymuje go przed sięgnięciem po dany produkt?)
  • szanse (w jaki sposób można zwiększyć jego zainteresowanie ofertą?)
  • kryteria wyboru (czym się kieruje podejmując ostateczną decyzję?)

Budowanie profilu klienta ułatwiają aplikacje pomagające w uporządkowaniu danych na jej temat, takie jak Personapp.io, Up Close & Persona czy User Persona Creator. Ich największą przewagą nad narzędziami offline są liczne funkcjonalności, które znacznie przyspieszają i tak czasochłonny proces tworzenia persony.

Persona to narzędzie proste, choć niełatwe. Wysiłek jej budowania zdecydowanie wart jest jednak swojej ceny. Trafne określenie modelu idealnego klienta pozwala skierować nasze działania dokładnie w takim kierunku, w jakim chcemy, co pozwala oszczędzić nie tylko czas, ale i pieniądze. Trudno wyobrazić sobie dla firmy lepsze korzyści.