E-mail marketing – jak go dobrze zaplanować i przeprowadzić?

E-mail marketing – jak go dobrze zaplanować i przeprowadzić?

  • Październik 22

Co większość z nas robi dziś niemal automatycznie po włączeniu komputera? Sprawdza skrzynkę mailową! Nic dziwnego, że firmy, niezależnie od wielkości, wciąż chętnie sięgają po wiadomość elektroniczną jako kanał komunikacji z klientami. Niskie koszty, szybkość przekazu i szeroki zasięg to najważniejsze atuty e-mail marketingu. Pomimo ogromnej popularności tego rodzaju kampanii, nie każda z nich przynosi oczekiwane rezultaty. Jej skuteczność w ogromnej mierze zależy od odpowiedniego zaplanowania i przeprowadzenia. Jak to zrobić? Przedstawiamy kilka podpowiedzi.

Po pierwsze – baza subskrybentów

Żeby w ogóle zacząć myśleć o działaniach e-mail marketingowych, trzeba dysponować bazą adresów e-mail. Jak można ją zbudować? Na wiele sposobów. Najprostszym i najtańszym z nich jest subskrypcja newslettera podczas odwiedzania strony internetowej. Choć taki proces zbierania nowych adresów jest z pewnością czasochłonny, dzięki niemu zyskujemy dostęp do osób, które są rzeczywiście zainteresowane naszą ofertą. Inną metodą jest udostępnianie darmowych materiałów w zamian za pozostawienie e-maila lub zorganizowanie konkursu. Można oczywiście również zakupić bazę mailingową klientów zainteresowanych daną tematyką od zewnętrznej firmy. W tym wypadku trzeba się jednak liczyć z niemałymi kosztami.

Po drugie – co?

Planując kampanię e-mail marketingową, musimy wiedzieć, z jakim przekazem chcemy dotrzeć do odbiorców. Jeśli firma stawia na trwałe budowanie relacji z klientem, najlepszą opcją jest regularnie wysyłany newsletter. Taki e-mail może zawierać informacje o nowym wpisie na blogu i aktualnych promocjach, ale również raporty lub poradniki. Jeśli z kolei głównym celem jest zwiększenie sprzedaży, w wiadomości można przesłać katalog z produktami czy kupon rabatowy. Na szczególną uwagę zasługują oferty specjalne przygotowywane np. z okazji świąt. To świetna okazja, aby dodatkowo zaktywizować subskrybenta i skłonić go do skorzystania z promocji. Potencjał, jaki tkwi w takich wydarzeniach, jest ogromny!

Po trzecie – jak?

Na przykucie uwagi adresata mamy tylko kilka sekund. Jeśli chcemy, aby odbiorca wykonał określony przez nas cel, najpierw musi otworzyć e-mail. Dlatego ważne jest, aby wyróżnić się w gąszczu konkurencyjnych ofert w skrzynce pocztowej. Intrygujący tytuł, ciekawy preheader a także wiarygodna, zawierająca imię i nazwisko konkretnej osoby, nazwa nadawcy – to tylko niektóre sposoby na zachęcenie do dalszej lektury. Każdy z nas lubi czuć się wyjątkowy. Nie powinno więc dziwić, że na skuteczność kampanii e-mail marketingowej wpływa również maksymalna personalizacja przekazu.

Po czwarte – grafika

Niemniej ważnym elementem kampanii mailowej jest strona wizualna. Możliwości, aby wzbudzić zainteresowanie odbiorcy i zachęcić go do podjęcia działania jest całe mnóstwo: gify, dynamiczne grafiki wskazujące czas pozostały do zakończenia oferty, niestandardowe formaty zdjęć. Nawet najbardziej wyszukana kreacja będzie jednak bezużyteczna, jeśli wiadomość trafi do spamu lub nie wyświetli się. Dlatego przy tworzeniu projektu należy wziąć pod uwagę specyfikację techniczną. Rekomendowana szerokość wiadomości to 600 – 650 px, natomiast waga – 400 KB. W miarę możliwości warto również pamiętać, aby mailing był przyjazny dla urządzeń mobilnych.

E-mail potrafi napisać każdy. Prowadzenie skutecznych działań e-mail marketingowych wymaga jednak wiedzy, doświadczenia i dużego nakładu pracy. Dobrze zaplanowana kampania potrafi przynieść świetne rezultaty, dlatego nie warto rezygnować z tej formy promocji.