Jak nawiązywać wartościowe kontakty na LinkedIn?

Jak nawiązywać wartościowe kontakty na LinkedIn?

  • Listopad 20

LinkedIn to narzędzie, które otwiera firmie drzwi do wielu biznesowych możliwości. Ułatwia nawiązywanie kontaktów z decyzyjnymi osobami, które potencjalnie mogą stać się naszymi klientami. Mogłoby się wydawać, że budowanie sieci znajomych to przysłowiowa „bułka z masłem”. Wystarczy założyć konto, uzupełnić profil i wysyłać zaproszenia do interesujących nas osób. Co może być prostszego? W rzeczywistości efektywny networking wymaga przemyślanej taktyki i zaangażowania. W jaki sposób gromadzić kontakty, które będą wartościowe z biznesowego punktu widzenia?

Zacznij od tych, których już znasz

To jeden z najprostszych i najszybszych sposobów budowania sieci kontaktów. Dobrym punktem wyjścia jest wysłanie zaproszeń do dotychczasowych klientów. Chyba każdy zgodzi się z tym, że pozyskanie nowych odbiorców naszych produktów czy usług jest dużo trudniejsze niż utrzymanie relacji z osobami, które coś już od nas kupiły, prawda? Zaimportowanie adresów mailowych i „przeniesienie” znajomości z tradycyjnych wizytówek do LI nie tylko daje szansę na przypomnienie się raz jeszcze, zachowanie i ocieplenie kontaktu, ale również jest sposobem na otrzymanie wartościowych rekomendacji.

Określ swój target

Logika podpowiada, że im rozleglejszy krąg „znajomych”, tym lepiej. Trudno z tym polemizować. Czy jednak oznacza to, że mamy klikać „Wyślij zaproszenie” do wszystkich osób podpowiedzianych przez algorytm i akceptować każdą propozycję nawiązania kontaktu z nadzieją, że być może coś z tego wyniknie? Nic podobnego! Takie działanie może mieć skutek odwrotny do zamierzonego. Jeżeli kilku adresatów odrzuci propozycję kontaktu, nasze konto może zostać zablokowane. Dlatego konieczne jest określenie klucza, według którego chcemy budować sieć znajomości. Jego rodzaj zależy od celu, jaki chcemy osiągnąć. Na przykład, jeśli szukamy klientów, najlepiej jasno określić branżę, której użyjemy jako kryterium a następnie zaprosić do kontaktów osoby decyzyjne z firm, które uznamy za odpowiednie.

Wykorzystaj potencjał grup

Na LI funkcjonuje całe mnóstwo grup tematycznych i dyskusyjnych a ich liczba rośnie z każdym miesiącem. To idealne miejsce na nawiązanie cennych kontaktów. Choć platforma pozwala na dołączenie do 50 grup, warto skoncentrować się najwyżej na 10, które będą dla marki najbardziej wartościowe. Oczywiście pierwszym celem powinny być grupy związane z naszą branżą, ale nie warto ograniczać się tylko do nich. W końcu nie tylko tam znajdują się nasi potencjalni odbiorcy! Uczestnictwo w grupach pozwala zawęzić pole poszukiwań klientów do osób aktywnie korzystających z LI i zyskać do nich lepszy dostęp.

Sprawdzaj sugerowane kontakty

Na podstawie danych z firmowego profilu i bazy obecnych kontaktów, algorytm LI sam podpowiada osoby, które możemy znać. Warto codziennie poświęcić kilka minut, aby przejrzeć tę listę. W jaki sposób wysłać zaproszenie? Oczywiście można skorzystać z automatycznej prośby o nawiązanie kontaktu. Dużo lepiej jest jednak do każdego napisać spersonalizowaną wiadomość, która będzie zawierała powody, dla których odbiorca powinien dołączyć do naszej sieci. W końcu każdy lubi być traktowany indywidualnie. Niby niewiele, ale takie osobiste zaangażowanie sprawi, że dana osoba dużo przychylniej spojrzy na propozycję znajomości.

Wartościowe towarzystwo to niewątpliwie klucz do sukcesu w LI. Rozpoczynając budowę sieci kontaktów trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość i przygotować na to, że nie od razu zobaczymy na swoim profilu +500. W tym wypadku liczy się nie tylko ilość, ale przede wszystkim jakość. Dlatego warto dołożyć starać, aby dodawać ludzi z głową.