Jak przygotować skuteczny mailing?

Jak przygotować skuteczny mailing?

  • Sierpień 22

Niemal wszędzie jesteśmy dziś proszeni o pozostawienie maila. Dzieje się tak nie bez powodu. Mailing to dziś jedna z najpopularniejszych form komunikacji z klientem. Jest szybki, pozwala dotrzeć do nieograniczonej liczby potencjalnych odbiorców, a przede wszystkim, w przeciwieństwie do reklam, nie wymaga dużych nakładów finansowych. Mogłoby się wydawać, że nie ma nic prostszego niż wysłanie maila, tym bardziej, jeśli mamy gotową bazę adresową klientów. Skuteczny mailing to jednak zupełnie inna sprawa. Wbrew pozorom wymaga wiedzy, dużego nakładu pracy a dla niedoświadczonej osoby może stanowić niemałe wyzwanie. Co zrobić, aby nasza wiadomość nie zginęła w gąszczu innych maili a przede wszystkim, aby przyniosła oczekiwane rezultaty?

Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz
Nazwa nadawcy i tytuł wiadomości to pierwsze elementy, na które zwracamy uwagę przeglądając skrzynkę mailową. To one decydują o tym, czy zainteresujemy się daną wiadomością na tyle, aby ją otworzyć. Oczywiście nie ma jednej cudownej recepty na to, jak powinien wyglądać skuteczny nadawca. Możemy komunikować się z potencjalnym klientem jako marka, osoba fizyczna lub też zastosować mieszankę tych dwóch sposobów wpisując nazwę firmy oraz swoje imię i nazwisko. Niemniej istotny jest tytuł wiadomości. W tym wypadku obowiązuje zasada: krótko, zwięźle i na temat. Aby zwiększyć otwieralność maila wystarczy użyć między 6 a 10 słów. Jeśli dodatkowo zawartość przekazu podsumujemy w intrygujący, ciekawy sposób, tym bardziej skłonimy klienta do kliknięcia.

Treść ma znaczenie
Nawet najlepiej sformułowany tytuł to za mało. Trzeba jeszcze mieć coś do powiedzenia. Jeśli raz rozczarujemy odbiorcę, następnym razem daruje sobie czytanie naszego maila. Nic tak nie zniechęca do czytania jak nudna, zbyt długa (lub zbyt krótka) treść i wyrwane z kontekstu akapity w dodatku w zbitej formie. Jak zatem pisać? Wyobraźmy sobie, że mamy 15 sekund na zainteresowanie odbiorcy naszą ofertą i… wykorzystajmy je w najlepszy możliwy sposób. Nasz przekaz powinien być nie tylko ciekawy, ale również odpowiednio sformatowany. Dzielenie tekstu na poszczególne bloki, pogrubienia, punktowania czy kolorowa czcionka nie tylko pozwolą wyróżnić najistotniejsze treści, ale również sprawią, że mail będzie bardziej czytelny. Większość czytelników nie czyta całej wiadomości, ale zwraca uwagę tylko na najważniejsze elementy.

Po nitce do kłębka
Żaden mailing nie będzie skuteczny, jeśli prowadzi donikąd. Nawet, jeśli odbiorcy spodoba się treść wiadomości – co dalej? Dlatego odpowiednio skonstruowany mail powinien zawierać wyraźne Call To Action, czyli zachętę do kliknięcia w link, który przeniesie potencjalnego klienta w zaplanowane miejsce (Landing Page), np. na stronę internetową sklepu, stronę z formularzem do wypełnienia czy też do e-booka, który można pobrać. Linki muszą być dokładnie opisane, aby nie wzbudzać w odbiorcy obawy przed przejściem do niewiadomej strony lub pobraniem niewiadomego pliku. Wezwanie do działania powinno być wyraźne.

Na czym zatem warto skupić uwagę przygotowując skuteczny mailing? Oto najistotniejsze elementy:

  • tytuł
  • wartościowa treść
  • link do strony docelowej
  • Landing Page

Wśród różnorodności dostępnych obecnie narzędzi do pozyskiwania leadów sprzedażowych, nie wszyscy wierzą dziś w efektywność mailingów. Wystarczy jednak spojrzeć na liczbę otrzymywanych codziennie w naszej skrzynce wiadomości marketingowych. To działanie nie może być bezzasadne. Profesjonalnie przeprowadzony mailing bardzo szybko może przełożyć się na zauważalne efekty. Nie warto więc tej formy komunikacji z klientami ignorować.