Jak tworzyć społeczność wokół marki na Facebooku?

Jak tworzyć społeczność wokół marki na Facebooku?

  • Wrzesień 4

Prowadzenie profilu na Facebooku z pozoru wydaje się nieskomplikowanym zadaniem. Co może być prostszego niż dodawanie wpisów i czekanie aż użytkownicy klikną „lubię to”? Wbrew pozorom, o sile fanpage’a nie świadczy liczba osób, które polubiły naszą stronę. Prawdziwe kryterium sukcesu to zaangażowana społeczność! Dzięki odbiorcom, którzy lajkują, komentują i udostępniają posty, zwiększamy zasięg publikowanych treści a tym samym więcej użytkowników ma szansę dowiedzieć się o naszych działaniach. Aby ilość przekuć w jakość, relacje trzeba jednak odpowiednio pielęgnować. Oto kilka podpowiedzi, jak budować społeczność wokół firmy lub marki.

Poznaj swoich fanów

Trudno wyobrazić sobie efektywną komunikację bez wiedzy, kim są nasi fani. Gdzie jej szukać? Z pomocą przychodzi facebookowe narzędzie Audience Insights, które umożliwia szczegółową analizę grup docelowych. Dzięki niemu możemy nie tylko uzyskać informacje o użytkownikach, którzy widzieli posty, wskazać tych, którzy mogą być zainteresowani danym produktem lub usługą, ale również zlokalizować miejsca, wokół których nasi odbiorcy się skupiają. Insights pozwala także rozpoznać najbardziej aktywnych fanów, którzy w naturalny sposób stają się ambasadorami marki. Regularne przyglądanie się tym danym łatwo naprowadzi nas na trop, jakiego rodzaju treści i działania najlepiej przekładają się na wzrost zaangażowania na fanpage’u.

Przyciągaj treścią

Jeżeli już wiemy po co i do kogo chcemy dotrzeć, czas zastanowić się nad doborem treści. Użytkownicy Facebooka nie chcą ciągle czytać o naszych produktach i usługach. Po co mieliby to robić? Dlatego treści sprzedażowe powinny stanowić zaledwie 20% wszystkich postów. Pozostałe 80% warto przeznaczyć na wpisy przydatne i ciekawe dla odbiorów. Takie, które odpowiadają na zapytania lub rozwiązują konkretne problemy. Nie może zabraknąć również treści, które bawią, inspirują i motywują. Oczywiście w granicach naszej tematyki. Co może bardziej skłonić do udostępniania i lajkowania niż posty, które są ciekawe i atrakcyjne?

Prowadź dialog

Prowadząc firmowy profil, musimy się pożegnać z myśleniem, że naszą rolą jest wyłącznie udzielanie informacji. Suche komunikaty nie zbudują zaangażowanej społeczności. Najważniejszy jest dialog. Jak go prowadzić? Personalne zwracanie się do fanów, call to action, konkursy, odpowiadanie na komentarze i prywatne wiadomości, słuchanie sugestii i wprowadzenie ich w życie a także zadawanie pytań, które otwierają pole do dyskusji to tylko niektóre sposoby na zachęcenie do aktywności. Dzięki tym działaniom nie tylko dajemy do zrozumienia użytkownikom, że są dla nas ważni, ale również udowadniamy, że rozumiemy ideę komunikacji dwukierunkowej.

Stwórz grupę

Tworzenie społeczności wokół marki w social media nie musi odbywać się wyłącznie na fanpage’u. Dodatkowym sposobem na budowanie zaangażowania jest utworzenie grupy o tematyce odpowiadającej zainteresowaniom fanów. Cyklicznie publikowane posty i transmisje live mogą być skuteczną zachętą do odwiedzania tej przestrzeni. Z kolei organizowanie wyzwań to świetny sposób na zmobilizowanie użytkowników do wspólnego działania. Na nic jednak zdadzą się najbardziej interesujące treści, jeśli na grupie będzie panowała zła atmosfera, dlatego jednym z najważniejszych zadań administratora jest zadbanie o to, aby każdy czuł się w niej swobodnie i mógł aktywnie brać udział w dyskusjach.

Budowanie społeczności wokół marki to angażujący proces, który wymaga czasu i kreatywnego podejścia. Jeśli komunikacja będzie przebiegać według ciekawej, konsekwentnie realizowanej strategii, fani nie tylko odwdzięczą się lajkami i udostępnianiem publikowanych treści, ale również będą skłonni zapłacić, aby otrzymać coś dodatkowego, czyli produkt lub usługę. Czy nie o to właśnie chodzi?