Jak zorganizować konkurs na Facebooku?

Jak zorganizować konkurs na Facebooku?

  • Maj 24

Jak zorganizować konkurs na Facebooku?

Jaki jest najprostszy sposób, aby zaangażować swoich fanów na Facebooku i zwiększyć liczbę polubień profilu firmy? Zorganizować konkurs! I choć zdawałoby się, że wszyscy mamy ich już serdecznie dość, marki wciąż bardzo chętnie sięgają po tę formę promocji. Trudno się dziwić. Zaplanowany z głową i dobrze przeprowadzony konkurs nie tylko zwiększa zasięg fanpage’a, buduje pozytywny wizerunek firmy, ale również, co najważniejsze, sprawia, że zyskujemy nowych klientów. Tylko jak go zorganizować? Wbrew pozorom opublikowanie posta z pytaniem konkursowym, informacją o nagrodzie i prośbą o udzielanie odpowiedzi w komentarzach to za mało, aby nasze działanie było zgodne z polityką Facebooka. Na co zatem powinniśmy zwrócić uwagę rozpisując konkurs?

Zakazane praktyki
Kto z nas choć raz, skuszony wizją atrakcyjnej nagrody, nie wziął udziału w Facebookowym konkursie, w którym warunkiem udziału było udostępnienie posta na swoim profilu? Zaskoczeniem dla wielu osób może być fakt, że regulamin serwisu wyraźnie zakazuje takich praktyk. Wśród równie popularnych, choć niedozwolonych działań, znajduje się również wymaganie od uczestników polubienia fanpage’a firmy czy oznaczenia znajomych w poście. Możliwości organizatora konkursu dodatkowo ograniczają przepisy polskiego prawa, które mówią o tym, że wyłanianie zwycięzców w drodze losowania wymaga uprzedniej zgody Krajowej Izby Skarbowej. Jej brak może skutkować nałożeniem wysokiej kary finansowej sięgającej nawet kilku milionów złotych! W porównaniu z tym, czasowa blokada konta na Facebooku czy nawet skasowanie go, wydają się niewiele znaczącą konsekwencją.

Jak to zrobić legalnie?
Konkurs zgodny z polityką Facebooka powinien być przede wszystkim opatrzony swoim regulaminem, dostępnym dla wszystkich użytkowników. Mimo że nie istnieje jeden, z góry określony szablon, można wskazać następujące wspólne elementy, na które warto zwrócić uwagę:

  • nazwa organizatora,
  • terminy,
  • wymagania wstępne dotyczących uczestników,
  • zasady konkursu i sposób wyłonienia zwycięzców,
  • informacje na temat nagród,
  • zapis o przekazaniu praw autorskich do prac konkursowych,
  • zgodę na przetwarzanie danych osobowych.

Regulamin Facebooka wymaga również zapisów o pełnym zwolnieniu serwisu z odpowiedzialności przez każdego uczestnika a także informacji, że akcja promocyjna nie jest w żaden sposób przez niego sponsorowana, popierana ani przeprowadzana. Warto pamiętać, że stanowisko Facebooka w kwestii organizacji konkursów zmienia się, dlatego przed rozpoczęciem promocji, najlepiej zasięgnąć aktualnych informacji.

Dobry konkurs, czyli jaki?
Zgodność z prawem to niewątpliwie kluczowa kwestia. Na jakie jeszcze inne elementy trzeba zwrócić uwagę, aby konkurs na Facebooku pozwalał osiągnąć założone cele? Przede wszystkim jego zasady powinny być proste i zrozumiałe dla wszystkich użytkowników. Trudno oczekiwać popularności konkursu, jeśli zadanie, które opublikujemy, będzie zbyt skomplikowane a nagroda nieadekwatna do nakładu pracy, jaki musi włożyć uczestnik. Dobrze, aby zadanie było również powiązane z marką. Konkurs, który dostarcza informacji zwrotnej na temat naszych produktów lub usług sprawia, że zyskujemy podwójnie. Organizatorzy mają tu prawdziwe pole do popisu!

Dobry konkurs na Facebooku wbrew pozorom nie jest łatwo zorganizować. Brak pomysłu, umiejętności i nieznajomość regulaminu mogą pociągnąć za sobą nie tylko problemy wizerunkowe, ale również poważne konsekwencje prawne i finansowe. Ogromne korzyści, jakie niesie ze sobą ta forma promocji firmy sprawiają jednak, że mimo to nie warto z niej rezygnować.