Newsletter jako sposób na komunikację i utrzymanie relacji z klientem

Newsletter jako sposób na komunikację i utrzymanie relacji z klientem

  • Październik 30

Mogłoby się wydawać, że dziś, kiedy media społecznościowe zawładnęły światem marketingu internetowego, tradycyjny newsletter stracił rację bytu. Nic bardziej mylnego! Rosnąca konkurencja i konieczność wyróżnienia się na jej tle sprawiają, że nawiązywanie i budowanie trwałych relacji z klientami nigdy wcześniej nie były tak istotne. Newsletter jest narzędziem, które nadaje się do tego celu znakomicie. Na czym polega jego fenomen?

Jak to działa?

Wbrew pozorom, newsletter to nie zwykły e-mailing z ofertą sprzedażową. Głównym celem tej formy promocji jest stworzenie więzi na linii marka-klient. Każdemu właścicielowi biznesu przecież zależy na utrzymaniu kontaktu z odbiorcami swoich produktów oraz sprawieniu, aby niezdecydowani klienci wracali, kiedy już będą gotowi do zakupu. Cyklicznie wysyłany newsletter daje szansę na zbudowanie takiej długoterminowej relacji. Co temu sprzyja? Wyselekcjonowana grupa odbiorców. To użytkownicy sami pozostawiają swój e-mail i nie robią tego bez powodu. Oczekują kodów rabatowych, specjalnych promocji i chcą być na bieżąco informowani o nowościach w ofercie, oszczędzając w ten sposób czas, który musieliby przeznaczyć na wyszukiwanie atrakcyjnych dla siebie produktów. Wysyłając newsletter nadawca ma pewność, że trafia do osób, które rzeczywiście są zainteresowane jego działalnością.

Promocja skrojona na miarę

Inną cechą newslettera, która pozwala na budowanie osobistej relacji, jest indywidualne podejście do klienta. Bezpośrednie zwrócenie się do adresata nie tylko sprawia, że wiadomość wyróżnia się wśród innych znajdujących się w skrzynce e-maili, ale również podnosi zaangażowanie odbiorcy i potrafi znacząco zwiększyć przychody z kampanii. Obecne możliwości personalizacji są ogromne i nie polegają jedynie na zamieszczeniu imienia adresata w tytule, preheaderze czy tekście e-maila. Dzisiejszy odbiorca może dostać unikalną ofertę opracowaną na podstawie jego poprzednich zakupów i wyświetleń produktów na firmowej stronie. Efekt? Dzięki przekonaniu, że propozycje zostały wybrane specjalnie dla niego, klient czuje się wyróżniony a firma buduje swój pozytywny wizerunek.

Firma z „ludzką twarzą”

Nikogo nie trzeba przekonywać, że w dzisiejszym biznesie to klienci rozdają karty. W końcu to oni kupują produkty i usługi a ich świadomość jako konsumentów jest coraz wyższa. Dlatego tworzenie opartej na zaufaniu i rozmowie relacji jest alternatywą dla treści reklamowych, którymi wszyscy jesteśmy na co dzień zasypywani. Odpowiednio przygotowany newsletter to nic innego jak wyciągnięcie ręki w kierunku odbiorców i nawiązanie z nimi dialogu. Jeśli e-mail pod względem formy i treści będzie wychodził naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom potencjalnych klientów, nie będzie przez nich odbierany jako typowo sprzedażowa informacja, ale źródło informacji o firmie i lepsze jej poznanie. Czy można wyobrazić sobie lepszy sposób na budowanie lojalności i pozytywnych skojarzeń z marką?

Newsletter jest jednym z najtańszych i zarazem najbardziej efektywnych narzędzi w marketingu internetowym. Pozwala nie tylko zgromadzić dużą grupę zaangażowanych klientów, ale również zbudować z nimi silną relację i zachęcić do dzielenia się otrzymanymi informacjami z innymi. Dodatkowo, jeśli jest odpowiednio przygotowany, daje odbiorcom szansę na poznanie firmy i zwyczajne polubienie jej. To sprawia, że obok tego narzędzia nie sposób dziś przejść obojętnie.